Free Widgets

Wednesday, April 20, 2011

macaroni cheese! nak resepi?

oh, hari ini aku nak share ngn korg semua,
bagaimana nak buat macaroni cheese...
baked macaroni cheese...
mcm mana aku boleh terbuat benda ni?
lepas aku tgk blog nabeyl aizat...
dia yg ajar aku buat macaroni cheese ni...
bila tgk macaroni tu kat blog beliau,
macam sedap je...
tgk resepi,
hmm...xde la susah sangat!
aku pon cuba lah...

so,
bahan-bahannya:

2 cups uncooked macaroni
75g butter (5 table spoon)
3 table spoons all purpose flour
1 tea spoon salt
2 cups of milk
2 cups of shredded cheddar
1/4 cup of prossed cheese (velveeta) *mozarella + parmesan mix together pon boleh...
2 table spoon dry bread crumbs
1 table spoon butter
pepper

macaroni yg telah dimasak mengikut arahan...

all purpose flour = tepung gandum & butter 


cara2 nya:
masak macaroni mengikut arahan
pastu, pakai saucepan cairkan butter, masukkan all purpose flour, garam ngn pepper
kacau sebati..
pastu, masukkan susu..
biarkan mendidih, teruskan mengacau selama 2 minit ataupon
sehingga pekat..
kecikkan api,
masukkan masukkan segala cheeses tadi dan kacau sampai cair...
tapi kan, aku xpakai pon cheese velveeta tu...xjumpa pon...
konon2 nak combine parmesan ngn mozarella...
tapi, parmesan lak xde...belasah cheddar ngn mozarella je..

cheeses yg telah cair yang bakal digaul bersama macaroni yg telah dimasak mengikut arahan...


sambung balik...
toskan macaroni yg telah dimasak mengikut arahan tadi,
masuk kan kedalam bekas pembakar.
kemudian, masukkan cheese yg dah dimasak bersama2 bahan2 yg telah disebutkan tadi...
gaul sehingga rata...
cairkan satu sudu butter dan campurkan serbuk roti..
pastu, taburkan kat atas macaroni tu...
dah boleh bakar dengan suhu 375 F (190 C) selama 30 minit sehingga coklat keemasan...
*letih translate resepi ni drpd blog nabeyl, sorry kalau tunggang langgang sket ayat2 tu..


and the result supposed to be like this..tempting kan?? tapi gambar ni aku google...
sebab, xsempat nak amek gambar yg aku buat tu...tapi, lebih kurang je cam yg aku buat..
hehehe...


itu je untuk entry kali ni...
inginkan yg lebih sedap?
buatlah sendiri..*tiba-tiba...
selamat mencuba!
oh, ye..credit to mr. nabeyl aizat...

4 comments:

Cik Tim said...

hehe..boleh la pasni jual makroni chesse lak. hehe

::dAuZsHaNLeY:: said...

Black_roses92: insyaallah..hahah..

Sheherazade said...

amboi,good job lah

Zie Has said...

minta resepi yer :)
http://littleputeri.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...