Free Widgets

Saturday, March 26, 2016

Progres Pemakaian Damon Braces Selepas 10 Bulan

Assalamualaikum.
sepatutnya, entry yang ni aku publish dulu sebelum entry LepaqLepaq tu, tapi sebab aku terlalu teruja dengan makanan, tu yang jadi macam tu.takpe lah, janji ada entry baru. ye dak? update entry pun seminggu sekali, Tapi berangan nak jadi top blogger yang income ribu riban tu. Berangan je lah weh. Hahaha. Ehh, berangan tu bagus sebenarnya. Boleh jadi motivasi kadang kadang.

Back to the topic. Aku saje nak tayang progress gigi aku setelah 10 bulan aku pakai braces ni. Like always, kalau blog ni dah takde pembaca, ia adalah untuk rujukan aku masa akan datang. Well. Bila dah lama pakai braces ni. Dah tak rasa macam ada benda asing dalam mulut kau dah. Kau pernah dengar pepatah "bagai aur dengan tebing" atau pun "bagai isi dengan kuku" haaa begitulah akrabnya hubungan braces ni dengan gigi aku serta organ penghuni mulut yang lain.

Cuma asam garam bila pakai braces ni,
Memang tak lari lah daripada bracket tertanggal, wire terkeluar dari bracket, hatta ulser sekalipun. Tapi paling, paling aku tak suka, bila hari ni kau dah pergi appointment dengan orthodontist kau, baik punya servis, betulkan itu ini, gam balik mana bracket yang tercabut tu, then bila sampai rumah ataupun waktu malam tengah makan, bracket kau tertanggal balik. serius stress weh! kadang-kadang tu bukan waktu tengah makan pun. tetiba bracket melonggar lalu tertanggal dari gigi. demmit. Kepada kalian yang mempunyai pengalaman yang sama macam aku, silah komen diruangan bawah tu. nak jugak tahu cerita korang.

kalau kau ada rasa gigi-phobic(baca: jijik tengok gambar gigi) ke apa, sila berhenti membaca setakat disini. jangan teruskan. takut-takut nanti kau loya lalu pitam sewaktu membaca entry aku yang ini. tapi aku rasa, takde lah jijik pun weh. ianya cuma gigi. dah lah.



yang ini gambar masa baru beberapa minit selepas braces aku dipasang. kau tengok betapa huru-haranya keadaan gigi aku. aku dapat rasakan betapa struggle nya wire tu kat gigi aku untuk meluruskannya kembali. aku pun tak pasti kenapa gigi aku tak nak beratur susun elok-elok secara semula jadi. aku pakai ni pun, bukan sebab semata untuk susun semula, tapi untuk senang dijaga sebab bila berus, ada yang tak dapat dibersihkan dengan sempurna. Gigi ni nampak bersih sebab sebelum install braces tu, doktor scalling dulu. kalau tak. aku pun tak berani post kat sini. hahahahaha.




setelah sepuluh bulan pemakaian Damon Braces. teraturlah sikit. gigi bawah yang lintang pukang tu pun dah mula align, sebaris. gigi atas tengah-tengah masih ada sedikit senget. nampak tak gambar tu? ni kira paling latest punya lah. aku ada je amik gambar gigi sahaja macam gambar atas tu. tapi aku rasa, gambar ni lebih berseni untuk tatapan umum. :)


ok lah rakan-rakan sekalian. itu saja untuk entry kali ini. doakan aku rajin update lagi untuk jadi seorang blogger berjaya. amin. hahahaha. 

please like and share if you love this entry :) 

3 comments:

Anonymous said...

Braces tu struggle nk hidup dalam mulut kau..haha

yusniza said...

Pakai brackets tak

::dAuZsHaNLeY:: said...

yusniza mohd nor: pakai bracket? mestilah pakai. kalau tak, bukan braces lah namanya. sorry for the very late reply. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...