Thursday, February 3, 2011

info tentang tulang anda!

hello everybody!
hari ni nak share pasal kesihatan tulang,
boleh?
selalu orang kata,
'jaga kesihatan diri'
betul la kalau korg  semua makan kurang  gula,
kurangkan makanan berlemak, makanan tggi kolesterol tu semua...
betul, xsalah..
tu semua utk mengelakkan penyakit diabetis, sakit jantung etc..
tapi untuk tulang korg?

haa...
baru2 ni yang aku g Columbia Asia,
open day tu,
ade check tulang...
selalu org dok sibuk check gigi, blood pressure etc,
kali ni tulang lak...
penyakit yg korg tau pasal tulang ape?
dah tentulah Osteoporosis kan?
kat tadika pon cikgu dah btau...
Osteoporosis selalunya dikaitkan dgn perempuan,
bila tgk iklan Anlene,
mesti perempuan? hah, dimana lelaki? <---emo tiba2..
iklan tu sbnrnye nak btau yg perempuan yg slalu kena osteoporosis ni..
eh, kau lelaki jangan cepat menarik nafas lega,
sebab lelaki pon boleh kena gak...
yang adik-adik, mak tak pasti nokk.. =)
opss terlebih sudah..


ni borang pemeriksaan tulang aku aritu...


ni fakta yg aku dapat tau,
"statistik menunjukkan bahawa 1 daripada 3wanita,
dan 1 daripada 5 lelaki yang berumur lebih daripada 50
tahun akan mengalami kepatahan tulang pinggul akibat 
Osteoporosis"...
tgk, lelaki pon xterkecuali..
nak ke nanti bila umur korg dah 50++ patah tulang pinggul,
boleh ke bayangkan tulang pinggul korg patah?
kalau xde tulang, mesti lembik2..
ok, jgn bayangkan lebih2...

comparison between normal bone and osteoporosis...


hip fracture...patah tulang pinggul..adoi..



jelas tak pasal kepatahan tulang pinggul ni?


selalu mak, cikgu2 tadika, nenek,
semua bgtau minum susu,
nanti tulang kuat dan sihat...
betul la tu..
ok ada teka-teki,
sape tau dalam badan manusia ada berapa byk tulang?
jawapannya? tunggu di akhir rancangan..

ni ade sket tips utk jaga tulang,
minum susu yg berkalsium tggi
mcm anlene, anmum, sustegen, dutchlady etc,
peringatan!
eh, kalau korg bancuh susu sendiri,
jgn bancuh susu tu dgn air panas mendidih,
aku xingat berapa suhu yg sesuai utk bancuh susu tu,
tp mmg terbukti kalau korg bancuh susu dgn air panas,
mmg mcm xminum susu,
all the nutrients are gone!
nak bancuh susu tu dgn air suam2 kuku la...
ok? ada paham?

satu lagi,
korg ni ade yg kaki botol tak?
kaki botol susu xpe,
ni kaki botol yg minum minuman yg beralkohol tu,
ish3...eh, haram lah!
xelok utk tulang tau tak?
satu lagi yg golongan yg addicted dgn minuman berkafein,
seperti nescafe,
ni pon xbagus utk tulang...
hadkan 1-2 gelas je sehari..
lagi kurang lagi bagus...
ni tak,
pagi sekali, minum pagi sekali,
lunch sekali, minum ptg sekali dinner sekali,
supper sekali..hmmm...
ni pon info yg baru aku tau ari tu..

satu lagi,
amalkan senaman menanggung berat spt,
berlari, jogging, aerobik, poco2,
nak lari berganti-ganti pon boleh..
cop2,
tau nape kena minum susu tak?
sebab susu ade kalsium bukan calsi-yum...
tpi calsi-yum pon boleh...
kalsium amat diperlukan tulang
dalam proses 'pembinaan semula tulang'
haa..
byk dah aku membebel ni..
dah kot...

bone re-modelling process...

ok tu je...
bye korg!
semoga anda mendapat sesuatu drpd entry ni...

p/s: badan manusia terdiri drpd lebih 206 tulang. sayangilah tulang anda! =)

14 comments:

hAwA said...

nice! nice! dah lama tak minum susu.. lepas ni kene minumla.

tapi kan, susu soya boleh dikire jugak tak? ngaha

::dAuZsHaNLeY:: said...

hAwA: yup..mmg kena minum...rasanye soya ada protien, sbb dia dari kacang kan, xtau pulak kalau ada kalsium dalam susu soya tu...

wanacesh said...

hari2 minum susu,,sebab x pakai susu cair,,buat campur milo,,he3,,tapi susu tepung skrg mahal la,,

Blogwalking sambil Up traffik,,

: husna : said...

lepas nie kena minum susu banyak2..
susu???? ya Allah, alergik! camner nie? sob!

::dAuZsHaNLeY:: said...

wanacesh:good2..oo yeke susu mahal skng? slalu minum susu yg dalam kotak tu je...jarang minum susu bancuh sendiri tu...

: husna :: oh, alergik susu eh? kalau minum gak jd cane?

Adzriel AB said...

memang le perempuan selalu less kalsium sebab pregnant. so kena usaha to recover. nice info dik.

SITI NOR ATIKA RUSLAN said...

camne nak wat pemeriksaan tulang?? kat ne??

::dAuZsHaNLeY:: said...

Adzriel AB: tau..lupa nak mention..thanks yah..

SITI NOR ATIKA RUSLAN:xpasti lah..try tnye mana2 hopsitalor klinik..aritu pon wat kat booth anlene..kalau jumpa, try lah..

SHaRKFiQ SSM said...

lama xminum susu..
tp kalo minum milo kire minuman bersusu x??
sbb milo 3in1 ade susu gak~ hehe

btw, kalo buat milo 3in1 xleh gne air mendidih gak ke??

Adzriel AB said...

dauz : takpe.. itulah gunanya teman2, menambah apa yg kurang, mengingatkan apa yg terlupa. saya pun tak tau semua, dah baca ni barulah bertambah ilmu ni.

Solihin Zubir said...

makaseh sharing info ni..
jagalah tulang anda..
dan biar ringan tulang, jgn berat tulang.. heheh...

armouris said...

info tentang tulang sihat di SIHAT SELALU - Pemakanan Untuk Tulang Sihat

zahidah dihaz said...

thank for sharing the info...nsib baik mmng suka mnum susu..


New entry: Hari pertama

::dAuZsHaNLeY:: said...

SHaRKFiQ SSM :kira susu gak lah kot..rasanye jgn panas sgt lah air tu..

Adzriel AB:ok, thanks yah!

Solihin Zubir:sama-sama...

armouris;wah, entry kita lebih kurang sama..

zahidah dihaz : most welcome! bgus2..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...